fredag 3 juni 2011

Jag är fattig.....(?)

Läste detta idag:
"De killar och tjejer vi pratade med säger att alla vet vilka som är rika och vilka som är fattiga.
– Man märker det direkt. Jag tycker att det ska vara skoluniform, säger en kille.
– Ja, folk ser: hon är fattig, hon är rik, hon har märkeskläder, säger Rabia, 15.
– De brukar alltid vara tystlåtna, de vågar inte. Det kan vara familjeproblem också, säger hon.
De tar också upp mobiltelefonerna och visar, en av dem har en Iphone, en annan en gammal Ericsson.
– Min kompis har en Nokia 3310, säger en kille. Alla vet att den är gammal och omodern."


Själv har jag varit stolt över att jag inte dragits in i konsumtionshetsen..... Jag har en 7 år gammal mobiltelefon (som funkar alldeles utmärkt) och jag tänkte att det skulle dröja minst ett år till innan jag byter ut den. Är inte överdrivet förtjust i "slit och släng"-mentaliteten. Men nu förstår jag att folk går omkring och tycker synd om mig som är så fattig? Jag kanske kan använda min gamla telefon som löneargument när jag ska ha lönesättande samtal med min chef????

;-)

Inga kommentarer: