måndag 18 juli 2016

Dennis åker hem - åter till hundträningen!

Bison ute i ett vetefält! Vetet är så högt att hon knappt syns....

Hetzer var också med, men hon syns ju inte överhuvudtaget..... :-P
 
Nåväl, Dennis sista dag hos oss tillbringades i stallet där vi körde travhäst samt var ute och red.

Första gången på flera år som jag ser den här vyn..... Och det kändes! I röven! Ojojoj, vad öm jag var efteråt! :-) Men skoj var det!

Nåväl, efter att ha kört Dennis till tågstationen så var det dags att återgå till vardagen, vilket innebär hundträning! Bison och Hetzer var rätt uttråkade efter att mest ha legat på tomten i en vecka..... Jag började med spårträning! Lade både hårda spår och spår ute i skogen.....
 
Dagen efter var jag och Claudia ute och körde apporteringsträning amt släpspår (och det gick så bra att jag anmälde Bison till ett jakthundsprov i augusti).
 
Söndagen ägnades åt fågelträning och lydnadsträning igen. På bilden är det kvarlämning som gäller. Bison är 3:e hund från vänster. Man väljer om man vill att hunden ska sitta eller ligga. Det är ju inte så noga för en jakthund som ska ha vardagsdressyr - inte som i bruks och lydnad där hunden ska lära sig ett moment som innebär att den ligger plats eller sitter kvar. Här delas det inte ut poäng utan det viktiga är att hunden är kvar.
 
Söndag kväll gick jag ut två nya spår. Sedan regnade det större delen av söndagkvällen, vilket jag svor åt..... Men nu på måndag morgon tog jag hundarna och testade.... Och bägge hundarna gick bra! 13 timmar gamla personspår utan vare sig blod eller klöv! Skoj! Och lovande inför jaktproven och viltspårsproven som jag ska anmäla mig till! :-)
 
 
 

Inga kommentarer: