onsdag 5 mars 2014

Orientering och fystest

I går var jag nere i Söderköping och gjorde räddningshundskursens prov i orientering. Det blev en lugn, skön dag i skogen utan stress och Hetzer fick följaktligen en härlig skogspromenad! :-) Heinz ska ju fortfarande hållas i stillhet så han fick tyvärr inte följa med ut och gå....


Ann-Charlotte (vår instruktör) hade varit ute och knutit fast rosa hundbajspåsar på lite olika ställen. En del var riktigt svåra att få syn på, medan andra (som den på bilden ovan) syntes på långt håll.... Till och med för mig som är färgblind! :-D
 
Efter att ha klarat av orienteringen (godkänt) så åkte jag tillbaka till Hundforums lokaler i Söderköping och åt lunch samt jobbade lite (tur man kan ha kontoret var som helst). På eftermiddagen var det nämligen dags för fys-testet.

Sagt och gjort, på eftermiddagen tog jag mig ner till Söderköpings brandstation där en tjusig brandman stod redo för att kolla pulsen på mig och övervaka att provet gick rätt till! :-) Jag ska alltså gå i rask takt på löpbandet med X antal graders uppförslut i totalt 8 minuter. Detta skall genomföras i fullt larmställ, alltså ylleunderställ, huva, handskar, hjälm, fodrat rödställ samt med rökdykartuber på ca 20 kg på ryggen.
 
Dels ska jag, förstås, klara av att genomföra provet men sedan får jag inte gå över en viss maxpuls heller. Pulsen räknas ut individuellt, i mitt fall fick jag inte överskrida 190 slag i minuten.


Det var faktiskt ganska tungt att göra detta direkt efter orienteringen och efter att ha varit sjukskriven pga förkylning veckan innan..... Men jag klarade av det hela utan större problem och pulsen kom som mest upp i 180 under en period. Det värsta med det hela är faktiskt värmen.... Med alla dessa kläder på och det hela utförs i ett varmt rum.... Det kändes som att motionera i en ångbastu - inte skönt alls! :-( Värmen var faktiskt riktigt jobbig.... Men nu är det gjort i alla fall!



Hetzer njuter av att vara hemma i soffan igen efter en lång dag i skogarna runt Söderköping!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Det var verkligen duktigt gjort av dig!!!!! *impad*
Och Hetzer....hon kan slappna av hon:-)))))))