lördag 6 juli 2013

Faverollen Skägg-Fia får sitta i fängelse....

Jag har inte läst/hört något annat än att faverolles ska vara lugna och trevliga. Men nu när jag köpt två stycken kan jag konstatera att de gaddar ihop sig något fruktansvärt och det är en och samma som hela tiden är extra jätte-elak och verkar hetsa den andra till att vara lika taskig..... Men nu när Skägg-Fia är "i finkan" så sköter sig Svea helt okej..... Men så fort jag släpper ut hon ur finkan så är det full attack på alla som är lägre i rang och speciellt Olga (blommehönan) som är precis under Skägg-Fia i rangordningen....
 
Så nu har alltså min "elaka" faverolle hamnat i finkan.... Och nu är det lugnare i hönsflocken! Nu kan Olga uppehålla sig nära de övriga (som synes på bilden).... Maran gör ju aldrig något elakt, men Svea kan nypa till henne (Olga - det är Maran som är högsta hönset) ibland (men det verkar inte bekymra Olga så mkt). Hoppas jag kan introducera dem alla igen om ett par dagar, annars får det bli hönssoppa på faverolle! :-(
 
Eller  också kanske jag kan sälja henne så hon kommer ensam till en helt ny flock - då borde hon kunna sköta sig bättre..... Just nu får hon dock sitta för sig själv, medan jag funderar på vad jag ska göra åt det hela....
 
Mina faverolles är jättetama och och trevliga (mot människor) och så fort man har något överhuvudtaget i handen kommer de rusande utifall det skulle vara något ätbart.... Tycker det vore trist att behöva göra mig av med SKägg-Fia (hon är dessutom den som är mest rastypisk utseendemässigt). Har funderat på att göra en egen faverollegrupp också....  Plats har jag ju.... Om jag behåller henne. Hon kanske är snällare mot sina egna? Men jag har inte bestämt mig än....

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Tål att tänkas på.......