torsdag 5 mars 2009

Dog spinny och sökträning

Igår blev det en lång dag..... Började på morgonen med att hela intranätet låg nere så jag kunde inte hämta hem något arbetsmaterial.... Det är inte så kul när man har ett jobb som är helt uppbyggt på att internet funkar.... Nåväl, inte mycket att göra än att improvisera! Och det blev nog helt ok i slutändan, men det kommer ju att ta mig längre tid att slutföra saker som blivit liggande till idag - och idag har min dator gått paj! Jag känner hur arbetet börjar hopa sig.... *suck* Imorse när jag försökte starta jobbdatorn så gick det nämligen inte! Helt död är den! Ska ringa IT-avdelningen om en kvart (och hoppas att de hunnit till jobbet då) och se om de kan hjälpa mig få igång eländet eller om jag måste byta dator...

Nåväl, till slut kom jag ut på mina kundbesök och det får illustreras av ovanstående mjölkkor ( jo, bilden togs igår med min mobil). Producenten hade en fjällkokorsning (med mycket fjällras i) bara för att det var "lite roligt" och det var det ju onekligen.... Det ser ju lite roligt ut eftersom de är så små!Jämför med kon bakom - den är ju nästan dubbelt så lång och bra mycket högre!

Efter jobbet for jag direkt ut till lunsen och hade sökträning med Heinz. Heinz gick ju kanonbra sist, men hybris går före fall heter det ju.... Jag vet inte om det var mörkret eller det faktum att min förkylning gjort att han inte fått så mycket motion han är van vid sista veckan men han var helt skogs-tokig!!! Sprang som en oljad blixt ute i skogen och helt utan struktur, metodiskt arbete och nosarbete! Jag höll nästan på att slita mitt hår.... Men mot slutet gick det bättre i alla fall....

Har ju köpt en dog spinny (främst till Axa), och den har hundarna blivit riktigt bra på. Det är dock roligt att se vilken skillnad det är på hur de tar sig an sin uppgift.... Axa - som är godisgalen - tar i med hela kroppen när hon jobbar och nosen sniffar och snusar intensivt i varje liten springa på leksaken för att lokalisera godisarna och äta upp dem så fort som möjligt.... Heinz? Jo, han gillar godis..... Men för honom är det mer som när en annan äter popcorn i tv-soffan - "laid back" och kasta in ett popcorn då och då... *s* Lugn och ro på det hela....

Han orkar överhuvudtaget inte stå upp utan så fort jag sagt varsågod så lägger han sig ner! Och liggande tar han sig an uppgiften att pilla fram lite godisar..... Allt medan Axa står och vibrerar av frustration bakom en stängd grind!

Heinz och dog spinny


Axa och dog spinny

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roliga filmer!:-)

Men jag varken ser eller hör att de får tag i nåt godis?!
Är de lurade aprilo.....?

Jenny sa...

Klart det var godisar i!