lördag 6 december 2008

Heinz är så duktig (och jag med...)!

Trist väder idag. Grått och regnigt. Snålblåst och lerigt. Jag och Uffe tog en promenad med hundarna ner till ån och tillbaka och blev alldeles blöta och leriga. Inte ett direkt inspirerande väder att träna hund i! Men jag lyckades övertala Uffe att gå ut ett spår åt Heinz när vi kom tillbaka - han var ju redan blöt! Och snäll som han var så gjorde han det åt mig. Jag fick bara reda på var spåret startade och i vilken riktning det gick de första 50 metrarna och sedan skulle Heinz och jag lösa resten av spåret på egen hand! Inga snitslar för att guida oss rätt. Uffe var inte heller med när vi gick ut spåret.

Det var jättekul att gå ut och inte veta ett smack! Bra träning i att läsa hund och läsa av terrängen. Heinz jobbade jättebra trots att Uffe hade lyckats knata precis rakt över ett djurkadaver och det enda "stopp" vi fick var vid ett tillfälle när Heinz började glufsa i sig något äckligt som låg i spåret. När jag sade "fy"så kom han helt av sig så då fick vi cirkla runt lite och komma runt det "äckliga stället", men det var bara nyttigt för mig att komma av spåret när jag inte hade en aning om var det skulle fortsätta någonstans...

Vi tog oss i alla fall till slutet och hittade slutapporten och när jag gick igenom spåret med Uffe efteråt så lät det som att Heinz varit rätt på spåret hela tiden (vilket jag också tyckte att han verkade vara ute i skogen)! Hoppas jag kan övertala Uffe till att gå ut fler spår åt oss...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hoppas också att du lyckas övertala Uffe att gå fler spår!
han måste ut i luften och röra på sig - inte bara sitta framför datorn!!!(-:

Hmmm....du får väl ta fram din gladaste, väna sida....:-))))