onsdag 2 juli 2008

Bra hunddag!

Hade med mig Lyra och Heinz på jobbet idag. Lyra bor hos oss några dagar denna vecka eftersom matte är i Amsterdam och lever loppan! Idag träffade vi bl a på en småbarnsfamilj med två söner i sisådär 6-årsåldern så då fick doggarna träna på att umgås med barn.... Fint väder var det också, så det hann även bli ett litet snabbdopp för hundarna när vi passerade en lämplig sjö - det uppskattades!

På kvällen fick Lyra stanna hemma med Uffe medan jag tog Axa och Heinz med mig för lite spårträning. Ovan är det Heinz som precis håller på att greppa en spårapport.

Heinz var jätteduktig idag och földe spåret finfint trots flera vinklar och det hårda underlaget. Inte missade han en pinne heller!

En lite skakig film på Heinz när han spårar... Ja, det är ju inte lätt att filma och gå samtidigt.... Och det blir ju inte lättare när marken är full av stenar och Heinz drar i linan! *s*

Efter spåret gick jag en sväng, medan hundarna strosade omkring lösa.

Axa övar sitt balanssinne!

Lite platsliggning hanns också med.

På väg tillbaka till bilen så kom det helt plötsligt ett rådjur springandes rakt emot oss. Ibland undrar jag om inte rådjur är helt blinda...? Borde de inte bli rädda om de möter en människa med två hundar? Inte den här i alla fall.... Trots att jag kommenderade Axa att skälla så fortsatte den att springa rakt emot oss.... Till slut började jag undra om det var någon form av rabies-rådjur - en blodtörstig, vansinnig rådjurs-best som skulle attackera oss? Men sedan vek den av i sista minuten och galopperade förbi oss och in i en återvändsgränd i grustaget. Där stod den och glodde fånigt ett tag och sedan kom den galopperandes tillbaka och passerade oss en gång till! Denna gång försvann den dock upp i skogen.... Men bra lydnadsträning blev det ju.... *s* Axa brydde sig inte om den överhuvudtaget - hon bara tiggde boll av mig! Heinz såg den, men förstod nog inte vad det var.... Han var inte intresserad av att jaga den, men han morrade och fick ragg (han trodde kanske också att den var ett rabies-rådjur...?).

1 kommentar:

Anonym sa...

Nämen huga! Rådjursrabies!! Ja, nog är de lite konstiga ibland....

Tänk att du hann med allt det där + att blogga trots att du tillbringat förmiddagen på helt annat håll!?
Makalösa Jenny!:-))