tisdag 5 april 2016

Sökträning, spårträning och vallning

I söndags körde vi sök.

Vi var bara 4 st, men med trevligt sällskap, helt ok väder och "gofika" så tog det ändå sin tid....

Hetzer gick ok. Har gått bättre..... Men hon var glad och "på hugget" så det kändes bra i alla fall!
 
Idag var jag ut och spårade med Bison på morgonen innan jobbet. Och efter jobbet åkte jag iväg och vallade med Hetzer.... Bison spårade sina 2 spår fantastiskt bra (och det var ju kul för sist jag spårade med henne var det bara skit....) och Hetzer gick riktigt bra i hagen (efter en uppsträckning).

Jag övar på att hålla mig i skinnet.... dvs jag ska stå still mitt i hagen och låta Hetzer jobba på distans och föra fåren genom olika hinder enbart på mina röstkommandon. Gick sisådär då Hetzer fick propp i öronen och inte fattade ordet "stanna" helt plötsligt..... Instruktören Ewa sade förvånat att det var första gången hon hört mig använda svärord, då hon tyckte att jag normalt sett har "en ängels tålamod". Jag är ganska tålmodig och envis men jag får tillstå att idag fick Hetzer höra både det ena och det andra. Inte för att hon brydde sig så mycket om ordvalet - om hon inte vet vad "stanna" betyder så vet hon ju ännu mindre vad "helvete" och "fanskap" betyder.......

Men efter att ha talat om en gång för alla för Hetzer att det är JAG som vet vart fåren ska ta vägen och inte hon, så gick det faktiskt riktigt galant!

Inte min hund, men det är jag som fotograferat och jag gillar kompositionen och motljuset.....

Med samma motivering som ovan....

Inte lätt att vara blindstyre..... Man hoppar ju inte rakt ut i luften, direkt..... Här har jag dammsugit och sofforna står lite längre ifrån varandra än vanligt..... Då blir det till att treva sig fram!

Inga kommentarer: