onsdag 14 januari 2015

Pilates med hund

Idag blev en intensiv dag och hundarna fick knappt stoppa nosen utanför dörren på hela dagen, men jag hann ut och gå med dem en sväng i det sista dagsljuset i alla fall.....

På kvällen ägnade jag en liten stund åt pilatesbollen.... Eller rättare sagt, jag lät hundarna träna pilates! Heinz tränar ju som ett led i att hålla artrosen stången och när jag ändå håller på så får Hetzer också jobba några minuter. Fick lära mig att pilatesbollen tränar de små musklerna som sköter kroppsbalansen på ett mycket bra sätt och det kan ju vara bra med lite förebyggande träning för en räddningshund som klänger och klättrar i knepiga miljöer....


Men här är det Heinz som tränar! Jaja, försök själva balansera boll, hantera godis, kommendera hund och hantera telefonen för att ta bilder samtidigt.... ;-)  Hetzer är så liten så hela hon ryms på bollen men Heinz får hålla kvar bakbenen på backen, sedan lockar jag med godis åt olika håll och släpper även bollen så han får hålla kontroll på den själv. Tanken är att han ska använda sitt dåliga knä lagom mycket....  Jag kör också böjningar av leden (usch vad det knakar ibland, men det är nyttigt för blodgenomströmningen) och att jag håller upp ett och ibland till och med två tassar! När han bara står på ett framben och hans dåliga bakben, så måste han verkligen tynga på det och använda en massa balanserande muskler för annars trillar han omkull.....
 
 
Efter pilatesträningen så körde jag lite lydnad med Hetzer i köket. Hon börjar få ett hum om vad "fot" betyder och det är ju bra med tanke på att hon fyller 3 år i vår..... :-) Tänkte tävla apellen i sök med henne i år nu när slutprovet för räddningshundar är överståndet - måste bara träna in brukslydnaden först! Vi övade lite på visselsignalen för ligg också. I sedvanlig ordning var Hetzer bättre på att lägga sig än vad jag var på att vissla, men en dag kanske det kan funka för mig med?


1 kommentar:

Skogsmor sa...

Nu fick jag dåligt samvete......MIN pilatesboll bara ligger i ett hörn......borde ANVÄNDAS!