söndag 29 december 2013

Heinz dag

Min inlägg handlar ju allt som oftast om Hetzer då det är henne jag tränar med för att komma någonvart.... Men idag har jag bestämt mig för att blogga om Heinz! Idag var vi ut till en bergtäkt och tränade räddningssök. Heinz fick följa med och valla av området och umgås med en beauceron som heter Ikka. Det tyckte han var skoj! Dessutom så fick han gå ett sök efter att Hetzer var klar med sitt. Inte så långt, men det var en dröm att köra honom. Så lättstyrd och söker av området men drar ändå iväg direkt han får en sniff av figuranten...... Det är så kul att få se honom så glad när han vunnit sin kamptrasa och springer runt och bara "äger" den.  Heinz bästa lek är att få figuranten att tro att denne ska få tag på kamptrasan för att ha kamplek, men i sista  minuten så knycker han bara till med huvudet och figgen står där alldeles tomhänt...... Varv på varv kan han gå in och retas med kamptrasan hos figgen, som sällan har en chans att få tag på grejen! :-)
 
Efter träningen kom jag hem till en tomt som såg ut så här......
 
Men fint blir det! :-)
 
Så Heinz och Hetzer fick skrota runt ute på tomten i 2 timmar medan jag släpade ihop allt ris till en enorm blivande första-maj-brasa! :-)
 
Sedan var det Heinz tur igen, när jag passade på att köra lite specialsök med honom! Ser ni den fokuserade blicken? Han vet precis att stå still vid lukten (i detta fall har jag kantareller i burken) med nosen på burken, trots att jag försöker distrahera honom och säga saker som: -"Är du säker? Ska du inte titta på den här burken istället?" Samtidigt som jag klappar på en annan identisk burk.....
 
Nu är det soffhäng och vila benet som gäller. Om en timme är det kvällsmat!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Så roligt att få läsa om Hasse!!:-)
Och att han kommer ihåg allt han lärt sig även om han kanske inte får praktisera det så ofta!!?
Duktig vovve!
OCH SÖÖÖÖÖÖÖÖÖT! :-)