söndag 7 juni 2009

Ute och spårat!

Har varit ute och spårat med Heinz i ett grustag idag. Han blir bara mer och mer galen i spåret, så nu måste jag lägga upp en strategi för att lugna ner honom.... Han ser ut precis som den främsta, vänstra hunden i bilden ovan, och det är inte lätt att hålla i linan då.... Godisar har han inte tid till att äta, så nu har jag lagt apporterna tätt och dessutom fått tänka mycket på hur jag beter mig och pratar med honom så att jag inte drar upp honom i onödan. Stopar honom ibland emellan apporterna bara för att "lugna ner det hela", klappar lite på honom, vattnar honom och så får han spåra vidare igen. Verkar fungera ganska bra. I alla fall så gick andra delen av spåret bättre än det första..... Jag kunde gå hyfsat lugnt bakom honom då.

Efter att Heinz fått gå sitt spår så släppte jag Axa på frispår, så fick hon springa runt spåret och äta upp alla köttbullar som Heinz struntat i att äta upp! Så sedan var bägge hundarna trötta och "spårade" med! ;-)

Inga kommentarer: