torsdag 18 september 2008

Hundträning och löptik

Det blev en bra dag för Heinz igår.... Jag orkade (helt otroligt, jag vet!) släpa mig upp på morgonen för att gå en "riktig" morgonpromenad. Riktigt skönt var det faktiskt att börja dagen med en rejäl sväng - önskar jag orkar det lite oftare! Sedan stack jag ut på lunchen och lade spår åt Heinz. Spåret fick sedan ligga i 2 timmar, så istället för en eftermiddagsfika så stack jag ut och spårade! Oj, vad duktig Heinz var idag!

Spåret började i sandig tallmo, uppför en backe (som var så brant att jag var tvungen att snedda uppför och "hacka" in skorna för att få fäste) med en spetsvinkel mitt i backen, genom ett parti snårskog, ut och över en plöjd åker, upp på en stor grusplan och efter 2 90-gradiga vinklar följde jag en grusväg fram till en Y-korsning där det blev en ny spetsvinkel.... Sedan blev det ytterligare en 90-gradare upp i skogen innan vi kom fram till slutpinnen. Heinz jobbade febrilt hela vägen runt och klarade allt galant. Enda gången han fick cirkla runt lite var när vi kom från snårskogen och skulle ut på den plöjda åkern - det var tydligen ett besvärligt byte av terräng....

Efter jobbet bar det sedan av till UBK där det vimlade av hundar. Jag tränade bara lite enklare lydnadsmoment för han har en tendens att stressa upp sig när det är så mycket främmande hundar tätt inpå, om man börjar peta i detaljer. Efter lydnadsträningen så tog jag Axa på en egen promenad inne i stan och så fick hon rasta sig ordentligt, vara ensam med matte samt göra lite enkla aktiveringsövningar.

Men det är lustigt så det kan svänga.... Heinz har verkligen inte brytt sig ett dugg om Axas löp och gjorde det inte heller på hela dagen igår. Men från att ha varit fullständigt ointresserad, när jag stoppade in honom i bilen för vidare transport till klubben, så var han ett veritabelt pip-monster när jag plockade ut dem ur bilen på parkeringen hemma! Så nu vet jag att Axa höglöper.... Med besked!

Det är lite jobbigt att vara så lättväckt som jag är.... Blev inte mycket sova i natt, för när Heinz gick och lade sig så hoppade Axa upp och tryckte rumpan mot grinden för att få igång honom igen! Skithund!!! Och jag vaknar ju så fort hon hoppar ur sängen, även om hon inte säger ett knyst.... BLÄ - blir väl ett par jobbiga nätter innan det är över för den här gången!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, är det inte det ena så är det det andra....!:-)

Kul att Hasse är så duktig!

Anonym sa...

Halloj igen! Håller med om att just dagarna vid höglöp kan vara nog så jobbiga. Senast var det ju Krikken hos oss.
Kram Anita