tisdag 10 juni 2014

Irland

Den 3 juni for jag över till den gröna ön för att arbeta i 2 dagar.... Jag landade i Dublin och tog mig vidare till Bunclody (utmärkt på kartan ovan).
 
Bunclodys centrum. Det är inte stort, man gick runt alltihopa på 10 minuter och då hade jag tid att titta i alla skyltfönster....

Hundar sprang överallt. De verkade friska och välmående även om jag hade hjärtat i halsgropen när de sprang runt i trafiken.....
 
Behändigt med en egen tappkran utanför ytterdörren?

På kvällen (den enda jag spenderade på Irland så passade jag på att gå en liten promenad i omgivningarna.

Den här var väl söt?

Vägarna var inte breda precis och hastighetsbegränsningen var 80 km/h..... Jag fick kliva in i buskarna när jag skulle bli passerad av bilar, för att inte bli påkörd.... Tack och lov kom det inte så många....

Fin utsikt från gårdsplan.

Söt häst som låg och spanade på mig. Då den är robust och skäckig så tillhör den antagligen zigenarna eller "Resande".

Häckar och stenmurar var ett mycket vanligt inslag....

Klassisk irländsk stenmur.

Häckarna skulle vara rejäla och ibland (som ovan) var det inte så viktigt vad de bestod av - bara det var täckande och grönt! Häcken ovan hade x antal olika växter som den bestod av. Gav känslan av ett lapptäcke....

Den gröna ön gör skäl för sitt namn....

Hagar överallt! Man kan bara tänka sig att det ngn gång i tiden sett liknande ut i Sverige..... Men nu försvinner ju våra hagar och betesmarker i rasande takt.... :-( Men på Irland är fortfarande bondekulturen stark!


En liten film från min vandring i Buncklodys omgivningar!

Färggrant när två häckar möts!

Rolig effekt.... En randig häck!

Church street, Bunclody.

Floden Slaney rinner genom Bunclody.

Bunclodys infart.

Slaney

Trots att Bunclody är en liten håla så fanns där säkert 6-7 pubar.... Jag valde denna som heter O´Connors (ägaren Dermot tyckte det var jättekul att höra att det finns en pub mitt i centrala Uppsala som också heter O´Connors).

Jag måste ju ta och pröva en Guiness på en pub på Irland när jag är här! :-) Det var typ bara 5 pers på puben eftersom det var dagen efter en ledighet, men det gjorde ju inte mig något för då hade bartendern gått om tid att prata med mig och stammisarna var också lite nyfikna (en av dem hade en kusin som var professor på Uppsala Universitet - det är i sanning en liten värld ibland)! 

Stutar i en hage någonstans på Irlands östkust!
 
Irlands taxichaffisar är ju bara för sköna..... I alla fall det taxibolag jag åkte med! De tyckte så synd om mig som bara skulle jobba i två dagar och sedan åka hem, så de tog en liten extra sväng för att visa mig Irland.... Förvisso genom bilfönstret - men det var ju bättre än inget! Så nu har jag sett Curragh plains (bilden ovan) där bl a filmen Braveheart spelades in, jag har sett fängelset där IRA-medlemmarna satt och hungerstrejkade, egendomen där Irlands rikaste man bor, en skum pub där Dan Donnelly, en boxare med världens längsta armar, haft sin arm (efter sin död) på display över eldstaden...., Curragh kapplöpningsbana där världens bästa hästar springer mm!
 
För den som blev intresserad av Dan Donnelly: Dan Donnellys arm

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Vilken fin liten resa! Härliga bilder!
Hoppas jobbet inte var alltför betungande....

Anonym sa...

Ja ibland är världen inte så stor som man kan tro :-)