söndag 30 juni 2013

Hönsbytardag

I lördags var jag på mitt livs första hönsbytardag. Den var (tror jag) inte så jättestor men det fanns en del att titta på! Och för mig var det jätteroligt även om jag tänker att sådana här evanemang kanske inte är så bra med tanke på smittskydd och även att vissa djur kan vara rätt stressade.....
 
Hönan på bilden ovan var jättefin, tyckte jag. Jag funderade på att köpa henne men hon var en Cou nu och hon räknades som blandras eftersom hon inte var fjäderlös på halsen. Och jag vet inte riktigt vart jag vill med mitt hönsägande, men jag kan tänka mig att avel vore lite kul och några nakenhalsar vill jag inte ha, för det tycker jag är så fult.... ;-)
 
Massa kycklingar var det. Otroligt söta små dunbollar i varje bur, men jag ville vara säker på att få hönor!
 
Ankor!!!!! Jag är SÅ sugen..... ;-) De är så fantastiskt söta!
 
Det fanns även kaniner på plats!
 
Och silkestuppar! Hade det varit en höna hade jag nog köpt en.... Visst var den alldeles fluffig och söt?
 
En sultan-tupp!
 
Här hittade jag de som intresserade mig! Sussex (bra kombinationsras) och till höger var det tre stycken fullvuxna blommehöns (dvs de borde värpa....).
 
Öländska gäss fanns också på plats. De är söta som små, men oavsett vad ägaren sade så tror jag de nyps hårt som vuxna! ;-) Och dessutom skiter de enorma korvar..... Så gäss kommer jag inte skaffa mig!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Och SILKESTUPPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
*jag dånar!!!*