onsdag 5 december 2012

Hetzer möter närmsta grannarna (samt snö, snö och mera snö)!

Idag gick jag ut klockan 6 på morgonen och insåg att jag fick skotta mig fram till vedbon.....Och när jag skottat upp en gång fram till vedbon satte sig Heinz där och sket! Han var väl glad att slippa lössnö i röven, antar jag.....
 
Det har snöat massor sedan igår kväll och även bildats en del drivor, så det finns att göra under dagen idag! Inser att det nog vore bra att ta fram snöslungan - jag måste bara skotta mig fram till garaget först! :-)
 
Efter att ha dragit igång en brasa och ätit frukost så gick jag ut med hundarna igen. Tänkte skotta lite runt bilarna och trappen. Hetzer skuttade iväg i lössnön ner mot ladan, men Heinz är bekväm och stannar på min uppskottade "vedbo-gång". Eller så ville han bara skita en gång till...? ;-) I vilket fall, så vänder jag mig om efter ett tag och tittar efter Hetzer och då upptäcker jag att hon står nos mot nos med ett rådjur! Det var max 2 meter emellan dem där de stod och stirrade på varandra.
 
Rådjuren verkar vara våra närmsta grannar för jag har redan sett dem massor med gånger när de skuttat över vägen när jag kommit med bilen. Jag har också sett att de gillar att vara nere i dungen, men nu stod det alltså ett rådjur och stirrade på Hetzer alldeles i höjd med jordkällaren!
 
Jag önskade (eftrsom jag är jag) att jag hade en kamera på mig, men nu hade jag inte det. Och jag vågade inte vänta så länge att jag kunde fippla fram mobilen och få igång mobilkameran för jag insåg att när som helst skulle ett av två scenarion bryta ut. 1) Rådjuret blir förbannat och ger sig på Hetzer. Detta vore väl i och för sig bra, för då skulle jag kanske aldrig behöva oroa mig för att Hetzer skulle jaga ett rådjur.... Men jag gillade inte oddsen eftersom jag har en historik med sjuka och skadade hundar.... 2) Rådjuret blir rädd och drar därifrån och Hetzer "tänder" på jakt. Detta vill jag ju absolut inte ha....
 
Så det jag gjorde var att kalla in Hetzer. Hetzer var jätteduktig och kom direkt på min inkallning, så jag blev jätteglad.... Tills jag upptäckte att rådjuret också kom! I galopp! Efter Hetzer! Rakt emot mig! Jag ropade högt "Hey!" och klev ett steg fram, men rådjuret fortsatte rakt emot mig (men i långsammare galopp). Vid det här laget hade ju Hetzer nått fram till mig. Först när jag höjde snöskoveln i luften och sade "nej, nu jäklar" stannade rådjuret och glodde på oss från ca 7 meters håll. Sedan vände det på klacken och galopperade - i sakta mak - iväg och ut från tomten....
 
Heinz? Han står bara och tittar. Han jagar inga rådjur och jag hoppas jag kan få till Hetzers träning lika bra, så att inte heller hon jagar rådjur. Så här långt artar det ju sig bra...!
 
Igår skulle jag träna räddning på gamla slakteriet i Uppsala och kom på i sista minuten att jag behövde införskaffa en ficklampa eftersom det är mörkt i lokalerna och mina hundgrejer är nedpackade. Så jag åkte förbi Biltema för att shopa en ficklampa när jag upptäckte deras (i alla fall för mig) nya hundsortiment... Kom ut med en drös med grejer! Klicker, leksaker, rosa glitterhalsband till Hetzer (svart till Hasse), reflexväst, retrieverkoppel etc etc Hittade även ett rosa koppel till Hetzer! :-D
 
Själva räddningsträningen gick sisådär. Förra gången vi körde på slakteriet var Hetzer fantastisk! Det var så att man blev gråtmild.... Men nu tyckte jag hon var väldigt markbunden (i jämförelse med tidigare) och intresserad av allt som var på golvet. Kan ju i och för sig hänga ihop med att hon börjat löpa för första gången.... 

Snö, snö och mera snö. Det är helt sjukt vad det har snöat! Vi har ett litet tak över en carport som ser lite rangligt ut och där vill vi inte ha stora snömängder. Nu har vi bott här i en halv vecka och idag ska vi nog skotta av taket för andra gången...... Visst, det kanske håller alldeles utmärkt, men det är ett litet tak som inte är så högt upp, så varför riskera något?

1 kommentar:

Skogsmor sa...

De där rådjuren stod bredvid trappan när vi var där - 4st!:-)
Jag tror de bor på eran tomt......