måndag 13 juni 2011

Minsann... Megafååån verkar försöka snygga upp sitt rykte? Går inte så bra....

För en herrans massa tid sedan (april år 2009) skrev jag ett inlägg om att jag var telefonterroriserad av Megafon.Telemarketing Costa Del Sol SL Calle S N20 21 29649Miljas-Costa,Malaga. De ringde och ringde och ringde och när jag googlade på deras telefonnummer så dök det upp kommentarer om att det skulle vara bedrägeri, vilket jag lade ut på min blogg ihop med en länk. Mitt ursprungsinlägg går att hitta här: http://dobermania.blogspot.com/2009/04/varning-for-bedrageri.html

I helgen när jag kom hem från Polen hade någon skrivit följande kommentar till bloggen:
Nöjd kund på Megafon har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Varning för bedrägeri!":
Hejsan!
Du har fel! Megafon Telemarketing försöker inte lura folk på pengar. Det är ett telefonförsäljarföretag som ringer upp dig för att sälja saker. Kan vara böcker, telefonabonemang eller tidningsprenumerationer. Det kostar absolut ingenting att svara och att ringa upp kostar som ett vanligt utlandssamtal (något dyrare än inrikes) men jag är tveksam om man får något svar när man ringer upp, eftersom säljarna där är upptagna att ringa nya kunder.
Det är tråkigt att du ljuger så grovt i din blogg och säger att företaget försöker lura dig på pengar. Hur skulle det gå till? Möjligen kan du uppleva det om du köper en sak av dom som du sedan inte är nöjd med. Mem det är en annan sak.
Jag tycker du ska skämmas och tänka dig för vad det är för osanningar du far med.

"Nöjd kund" kan ju inbilla någon annan att det är just en nöjd kund som har skrivit detta.  Snarare en av telefonförsäljarna själv eller någon annan anställd, skulle jag tro!  Om företaget verkligen ägnar sig åt bedrägeri eller inte,är inget jag vet något om, som jag skrev i mitt inlägg så var det sådant jag hittade på internet när jag googlade och jag lade till och med ut länken där jag tog det ifrån (år 2009), sedan är det upp till var och en att bedöma om de tror på det som skrevs eller inte.

Om "nöjd kund" inte fattar hur det går till att lura folk med utomlandssamtal så kan han/hon ju googla på det med, så får han/hon snabbt besked. Här bjuder jag på ett exempel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11527514.ab

Att säljarna skulle vara strikt upptagna med att slå telefonnummer (om jag försöker ringa tillbaka) är kanske sant.... Men med tanke på hur otroligt många människor (som faktiskt svarar när Megafon ringer) som klagar på att ingen finns i luren när de svarar, så är det väl mer troligt att det är något dataprogram som ringer frenetiskt om och om igen....

Nöjd Kund: Företaget har inte alls försökt lura mig på pengar.... De har inte ens haft en chans - jag har aldrig svarat..... Och jag har absolut inte köpt några grejer!  ;-)

Och nej, jag skäms inte ett dugg för att jag har vidarebefordrat en varning som jag hittade på internet!

För övrigt vill jag bara säga att jag tycker det är ett j***a otyg av företag som detta att ringa och telefonterrorisera människor. Jag har varit med i NIX-registret i X antal år så bortförklaringen om att de "bara uppdaterar sina listor X antal gånger per år", funkar inte!!!!

Här är en länk till ytterligare en varning angående telefonbolag som ringer ifrån Malaga: http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article291516.ece  Varningen publicerades i samma tidsperiod som jag skrev mitt inlägg och det var mycket skriverier om detta både i papperstidningarna och på internet då på den tiden. (Och i sedvanlig ordning så får folk bedöma själv vad de tror om varningarna och om de vill svara i telefon eller inte!)

Är företaget i Malaga en bluff eller inte? Ingen aning. Vid tidpunkten för inlägget var dock ett flertal personer (inkl poliser) övertygade om att det var det.... Själv har jag efter mycket möda fått dem att sluta ringa till mig, vilket gläder mig något oerhört!  OM detta nu vore ett seriöst företag som av någon anledning tycker att min lilla, sporadiskt uppdaterade, tynande blogg sticker dem i ögonen så kunde de ha skickat en vänlig förfrågan om att jag skulle ta bort inlägget. Men jag betackar mig för dylika otrevligheter som deras s.k "kund" skickat!!!

Käre "Nöjd Medarbetare På Telemarketingbolaget I Malaga" - stick och brinn från min blogg!!